#11 – analyse interactie

Prototype
wpid-wp-1400839738988.jpeg

Testpersoon
Ik heb wederom mijn broertje gevraagd als testpersoon omdat ik ook het eerste interview bij hem had afgenomen. Bovendien begrijpt hij snel wat ik bedoel en kan hij goede tips geven.

Verslag
Ik heb de proefpersoon kort uitgelegd wat ik van hem verwachtte en hoe ik de wizard of oz zou zijn in het prototype. De testpersoon had snel door wat hij moest doen en begon op de onderdelen te klikken waarna ik de vensters aan hem toonde. Bij het eerste vinkje probeerde hij het vinkje te verschuiven in plaats van het aan te klikken. Ook vertelde hij niet wat hij dacht, maar hij gaf aan dat dat kwam doordat hij het allemaal heel erg simpel en voor zichzelf sprekend vond. Nadat hij klaar was met het kiezen van opties gaf hij nog extra feedback. Hij vroeg zich af wat de onderdelen kostte, en zelf snapte hij wat alle opties betekenden maar hij kon zich voorstellen dat een minder ervaren gebruiker meer hulp nodig had. Ook leek het hem een goed idee om vooraf de gebruiker een voorstel te doen voor een bepaalde samenstellling van onderdelen, omdat nu alles standaard op het laagste ingesteld stond. Tenslotte vroeg ik hem wat hij ging doen als hij klaar was met het samenstellen van zijn telefoon waarna hij op de bestelknop drukte en aangaf dat hij nu een scherm verwachtte waar hij al zijn gegevens in kon vullen.

Analyse

  • De testpersoon kon goed overweg met de vensters om verschillende typen onderdelen te selecteren. Dat kan dus zo blijven.
  • De testpersoon wist wat hij moest doen wanneer hij klaar was met customizen. Dat kan ook zo blijven.
  • De testpersoon wist niet wat de prijs was van de verschillende onderdelen. Dat moet er dus zeker nog bij
  • De testpersoon mistte uitleg bij de onderdelen voor mensen die er minder verstand van hadden. Dit had ik al eerder bedacht en komt er ook zeker bij.
  • De testpersoon wilde graag van te voren kiezen uit een aantal modellen met vooraf samengestelde onderdelen om het customizen makkelijker te maken. Dat vind ik een heel goed idee, temeer omdat ik ook nog een scherm wil waarbij mensen de grootte van de telefoon kunnen kiezen. Dat kan dan mooi gecombineerd worden.
  • De testpersoon verwachtte dat de bestelknop hem naar een persoonsgegevensformulier zou brengen. Ik wilde daarvoor nog een scherm met een prijslijst tonen, maar als de prijzen tijdens het customizen al weergegeven worden is dat inderdaad niet nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *