Opdracht #4 – verslag intervie

Welke schetsen heb ik gekozen?
Ik heb twee schetsen gekozen die een mogelijkheid tonen om onderdelen en typen onderdelen te selecteren. De eerste schets is enkel visueel, de tweede schets is ook ruimtelijk en bied de mogelijkheid om ook de plaatsing van onderdelen aan te passen.

schets09   schets01

Wie heb ik geinterviewd?

Mijn broertje, omdat ik weet dat hij de vragen die ik stel snel zal begrijpen. Hij heeft mijn ontwerp nog nooit gezien en weet waarschijnlijk alleen uit het nieuws wat een modulaire smartphone is.

Het interview
Interviewer: Ik heb een aantal schetsen gemaakt, en die zijn bedoeld voor een applicatie om een modulaire smartphone te customizen.
Correspondent: (knikt begrijpend)
Interviewer: Ik ga je twee schetsen laten zien en dan wil ik er achter komen of dat jij meteen begrijpt hoe alles werkt.
Correspondent: Oké.
Interviewer: De eerste is deze (laat eerste schets zien), wat denk je dat je er mee kan?
Correspondent: Uhm, ik zie hier een keuzemenu waarmee ik de resolutie van een camera kan bepalen. En waarschijnlijk kan ik ook het type wifi-antenne, batterij en schermtype bepalen, door naar de zijkanten te gaan.
Interviewer: Naar de zijkanten?
Correspondent: Jaa…
Interviewer: kun je vertellen hoe je denkt dat het werkt?
Correspondent: Waarschijnlijk door op de pijltjestoetsen te klikken en door te klikken kun je ook selecteren.
Interviewer: Oké, en hoe kun je dan een ander type resolutie kiezen?
Correspondent: Waarschijnlijk door op het hele vak te klikken, dus het maakt niet uit waar in het vak je klikt, of je nou op het vinkje, de lens of de  tekst klikt.
Interviewer: En begrijp je ook waar alle iconen voor staan?
Correspondent: Ja, ik zie een camera, een antenne, een batterij en een telefoon. Ik neem aan dat het om het scherm gaat want dat is meestal de voorkant van de telefoon.
Interviewer: En denk je dat je zo je hele telefoon kunt aanpassen?
Correspondent: (kijkt even omhoog) Ik denk het wel. Ik kan niet alle opties zien, ik mis wel een processor hier, maar voor de rest wel.
Interviewer: Hoe denk je dat je bij een processor kunt komen als die niet meteen zichtbaar is maar die er wel is.
Correspondent: Door op de pijltjes te klikken.
Interviewer: Oké, dan heb ik nog een ander ontwerp, een meer 3d-ontwerp (laat schets zien) Hoe denk je dat dat werkt?
Correspondent: (denkt na) Ik zie keuzes voor antenne, camera en batterij, op dit moment ben ik mijn camera aan het selecteren, door op de pijltjes te klikken kan ik wisselen tussen type camera, ik neem aan dat er dan een mooie animatie te zien is waarbij de volgende op mij af komt en de vooraanstaande voorbij mij gaat dan komt de volgende tevoorschijn. Wat ik op dit moment aan het kiezen ben kan ik veranderen door bijvoorbeeld op de antenne of de batterij te klikken.
Interviewer: En hoe denk je dat je onderdelen groter of kleiner kunt maken?
Correspondent: Misschiiiien, kan ik er mee slepen? (kijkt bedenkelijk)
Interviewer: En wat gebeurd er dan als je sleept?
Correspondent: Dan wordt de module waarmee ik aan het slepen ben groter en de module daarnaast of daaronder wordt kleiner.
Interwiewer: En zou je ze op zo’n manier ook kunnen verwisselen? Hoe zou dat werken?
Correspondent: Waarschijnlijk kan ik ze dan verslepen.
Interviewer: En wat gebeurd er dan met het onderdeel dat daar boven of onder staat.
Correspondent: Daar gebeurd niks mee, tot op het moment dat ik de module die ik aan het verslepen ben loslaat, en dan verwisselen ze van plek.
Interviewer: Bedankt, dat was het.

Analyse

Wat werd er begrepen?
Eerste schets: De proefpersoon zag meteen dat er een resolutie voor een camera bepaald kon worden. Daarna zag hij dat er ook andere onderdelen aangepast konden worden door op de icoontjes te klikken en dat er met de pijltjes door onderdelen gebladerd kon worden.

Tweede schets: Welke onderdelen, welke geselecteerd, hoe wisselen van types binnen onderdeel. Door op andere onderdelen te klikken kunnen die ook aangepast worden.

Wat werd juist anders begrepen?
Eerste schets: De persoon zag niet meteen wat er met het telefoon icoon bedoeld werd, nam aan dat dat het scherm was.
Tweede schets: De proefpersoon verwachtte een animatie. Door te slepen kunnen blokken vergroot en verkleind worden, maar door slepen kunnen blokken ook verplaatst worden.

Hoe zou ik mijn ontwerp daarop aan kunnen passen?
Het telefoon icoon gebruiken het scherm, en voor de kleuren en patronen op de voorkant aparte iconen maken.
Duidelijker maken hoe blokken vergroot/verkleind en van plek kunnen veranderen. Nadenken over animaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *