DesignThis! Mentaal model en prototype joystick

Vandaag heb ik het eerste prototype van mijn gamecontroller gemaakt! Eerder deze week kwam ik op het idee om een live action figure als joystick te gebruiken. Voor mijn game controller wilde ik een voorwerp inzetten dat veel door mensen gebruikt wordt en toch ook met striptekeningen te maken had. En wat gebruikt een mens nou vaker dan zijn eigen lichaam? Vandaar dus de live action figure die als een soort voodoo pop gebruikt kan worden om een figuur in de game te besturen.

Voor mijn prototype heb ik uit hout een voetstuk en een joystick gezaagd. In het voetstuk heb ik een pin gezet waaraan de stick bevestigd werd. De stick zat er wel los op, maar dat was voor een eerste prototype niet erg. Vervolgens heb ik op de stick een figuurtje getekend met een cape: De held. Het geheel was behoorlijk low fidelity, maar prima om het uit te proberen door mijn jongere broer Balte.

In een eerder experiment gaf Balte al aan niet graag games te spelen. De ideale kandidaat voor mijn volgende experiment dus, want als hij met joystick kan spelen moet iedereen dat kunnen. Eerst heb ik aan Balte uitgelegd hoe ik van plan was om van de joystick een figuur te maken. Dat vond Balte een leuk idee om voor één speciaal spel te gebruiken. Daarna probeerde ik door vragen te stellen achter zijn mentale model te komen: Wat was zijn verwachting van de werking van de controller.

Ik vroeg hem hoe hij de controller zou gebruiken en hoe hij die vast zou houden (zie foto). Balte zette de controller op zijn knie en hield de joystick met één hand vast. Toen ik hem vroeg of hij de joystick gemakkelijk op zijn andere hand zou zetten zei hij nee. Ook viel me op dat hij de kant van de joystick met het figuur naar zich toe hield. Als hij de joystick naar voren bewoog zou het figuur dus naar achter bewegen in de game. Dit was voor hem een bewuste keuze omdat hij er bij vertelde dat hij knoppen op de rug en op de borst van het figuur zou verwachten. Verder wilde hij geen bewegende onderdelen zoals de armen van het figuur omdat dit te ingewikkeld zou worden om te gebruiken tijdens het spelen. Wel zou hij het figuur omhoog trekken om te kunnen springen.

Door dit experiment heb ik dus ontdekt dat de joystick met één hand gebruikt wordt, en dat alle knoppen op de stick bevestigd moeten zijn. Knoppen op het voetstuk zijn namelijk lastig te bereiken als er maar één hand gebruikt wordt. Verder moet ik nadenken over de oriëntatie van het figuur en moet ik ervoor zorgen dat er niet teveel bewegende onderdelen zijn. Hoe ik de stick omhoog kan laten trekken terwijl die los op een bureau staat vraag ik me nog wel af, maar misschien is daar wel iets op te bedenken. In ieder geval wil ik het prototype ook door een aantal andere mensen laten gebruiken omdat ik merk dat ik heel veel informatie kan verzamelen met deze test.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *