#17 – verantwoording gekozen testmethode

Bij het testen wil ik gebruik maken van het initial mind model en de think aloud methode. Door die twee te combineren wil ik erachter komen wat de gebruiker verwacht voordat die op een knop drukt, en hoe de vervolgens reageert op de actie van de knop.

Het initial mind model bestaat uit drie vragen die de gebruiker heeft.
– Wat doet jouw ontwerp?
– Wat kan ik ermee?
– Hoe bedien ik het?

De eerste en de tweede vraag zijn algemeen en kunnen van te voren besproken worden. De derde vraag is specifieker en is belangrijk bij elk navigatieonderdeel. Daar komt dus de think aloud methode goed van pas.

 

#15 – analyse scenario adhv feedback pitch

Ik heb enkel positieve feedback ontvangen op mijn scenario. Specifiek ging dat over de duidelijke en vrolijke weergave van het figuur. Anderzijds kreeg ik feedback over mijn presentatievaardigheden waarmee ik iets kan doen. Ik haal twee conclusies uit de feedback op mijn scenario, met de meest belangrijk bovenaan.

1. Het scenario heeft een goede uitstraling, maar de inhoud valt minder op omdat niemand daar iets over zij. Ik ga aan mijn scenario enkele wireframes toevoegen om de inhoud uit de breiden.

2. de uitstraling was goed, een heldere en duidelijke tekenstijl en vrolijke simpele gezichten. In een volgend scenario ga ik die stijl dus zeker terug laten komen.

En dan wat betreft de feedback op mijn presentatietechniek hieronder, minder belangrijk dan het scenario, en weer van belangrijk naar minder belangrijk gesorteerd.

3. Michiel merkte op dat ik vergeten was om Larry Page om de opdracht te vragen. De volgende keer ga ik dus die vraagstelling doen, met de motivatie dat ik heb onderzocht hoe mensen online een smartphone en onderdelen willen bestellen en dat ik daarom de beste keus ben.

4. Jay schreef dat ik het woordje ‘en’ te vaak gebruikte. Ik heb de presentatie teruggekeken en het klopt. Ik ga hier dus aan werken door van tevoren beter mijn verhaal door te denken en ook tijdens het houden van de presentatie er een goed opvolgend verhaal van te maken.

#14 – analyse user test methodes

Losstaande technieken

Uncovering the initial mental model

In het begin is het altijd handig om uit te zoeken welk beeld de gebruiker in zijn hoofd heeft zitten. Dat doe je met deze techniek, tenslotte ontwerp je voor de gebruiker.

Voordelen
– Je krijgt een beter beeld van de gebruiker
– Het voorkomt fouten door onbegrip
– Het is makkelijk te doen.

Nadelen
– 
De gebruiker weet misschien helemaal niet wat die wil, kan jou de verkeerde kant op sturen

Mijn mening
Het nadeel is misschien dat de gebruiker nog geen enkel beeld heeft, maar die kan natuurlijk altijd zijn fantasie gebruiken. Ik vond het in ieder geval heel nuttig tijdens deze cursus.

Wizard of Oz

Deze techniek gebruik je bij het testen van een prototype. Jij bent de wizard, en laat het prototype reageren op de gebruiker terwijl die er mee werkt.

Voordelen
– snel
– makkelijk
– goedkoop
– je hoeft niet te programmeren

Nadelen
– Je let minder op wat de gebruiker doet bij het testen
– Je hebt dan toestemming nodig om te filmen

Mijn mening
ik vind de nadelen niet opwegen tegen het voordeel omdat mensen vaak wel toestemming geven om te filmen als je alleen hun handen filmt.

Think Aloud

Tijdens het testen vertelt de gebruiker wat die ziet, denkt en voelt.

Voordelen
– 
Geeft inzicht in de denkwijze van de gebruiker

Nadelen
– Gebruiker werkt niet mee als die het nut er niet van in ziet.

Mijn mening
Ik vond dit een hele moelijke techniek omdat mijn gebruiker niet zei wat hij dacht, zelfs niet als ik hem er  aan herinnerde. Hij gaf aan dat alles voor de hand lag en dat hij de dingen die nodig waren al gezegd had.

Sketch Boards

Het doel van het bord is om tijdens je proces je schetsen aan anderen te laten zien. Zo kun je van hen feedback ontvangen

Voordelen
– Makkelijk
– Grote groep = veel feedback
– Leuk om te bespreken

Nadelen
– 
je moet mensen misschien pushen om feedback te geven
– waarschijnlijk bespreken alleen collega’s je werk, en niet je doelgroep

Mijn mening
Een makkelijke manier om feedback te vergaren, niet geschoten is altijd mis en ik zou dit graag proberen op mijn werk, daar krijg ik vaak feedback die ik veel eerder had moeten krijgen.

The Review

The elevator pitch

Een presentatie bedoeld om in korte tijd jouw concept toe te lichten. Je krijgt zo feedback op de basis van je idee of je krijgt de opdracht die je wilde

Voordelen
– Feedback gaat tot de basis van je idee, is het nuttig
– Je blijft met beide benen op de grond, je idee moet verkoopbaar zijn

Nadelen
– Levert stress op, zal mijn idee wel aanslaan
– Als je deze laat in het proces doet kom je er laat achter of je helemaal fout zit.

Mijn mening
De elevator pitch is een goede manier om klanten te winnen voor jouw idee, maar niet om feedback van de gebruiker te vergaren tijdens je proces.

The Desktop Review

Op een bepaald moment in je proces verzamel je een paar mensen die je laat meekijken op je scherm.

Voordelen
– Je hoeft niets voor te bereiden
– Het is snel

Nadelen
– 
Iedereen zit op een klein scherm te turen
– Mensen gebruiken het niet zelf

Mijn mening
Heel handig om vaak te doen tijdens je proces, maar gebruik het niet als enige testmethode.

#11 – analyse interactie

Prototype
wpid-wp-1400839738988.jpeg

Testpersoon
Ik heb wederom mijn broertje gevraagd als testpersoon omdat ik ook het eerste interview bij hem had afgenomen. Bovendien begrijpt hij snel wat ik bedoel en kan hij goede tips geven.

Verslag
Ik heb de proefpersoon kort uitgelegd wat ik van hem verwachtte en hoe ik de wizard of oz zou zijn in het prototype. De testpersoon had snel door wat hij moest doen en begon op de onderdelen te klikken waarna ik de vensters aan hem toonde. Bij het eerste vinkje probeerde hij het vinkje te verschuiven in plaats van het aan te klikken. Ook vertelde hij niet wat hij dacht, maar hij gaf aan dat dat kwam doordat hij het allemaal heel erg simpel en voor zichzelf sprekend vond. Nadat hij klaar was met het kiezen van opties gaf hij nog extra feedback. Hij vroeg zich af wat de onderdelen kostte, en zelf snapte hij wat alle opties betekenden maar hij kon zich voorstellen dat een minder ervaren gebruiker meer hulp nodig had. Ook leek het hem een goed idee om vooraf de gebruiker een voorstel te doen voor een bepaalde samenstellling van onderdelen, omdat nu alles standaard op het laagste ingesteld stond. Tenslotte vroeg ik hem wat hij ging doen als hij klaar was met het samenstellen van zijn telefoon waarna hij op de bestelknop drukte en aangaf dat hij nu een scherm verwachtte waar hij al zijn gegevens in kon vullen.

Analyse

  • De testpersoon kon goed overweg met de vensters om verschillende typen onderdelen te selecteren. Dat kan dus zo blijven.
  • De testpersoon wist wat hij moest doen wanneer hij klaar was met customizen. Dat kan ook zo blijven.
  • De testpersoon wist niet wat de prijs was van de verschillende onderdelen. Dat moet er dus zeker nog bij
  • De testpersoon mistte uitleg bij de onderdelen voor mensen die er minder verstand van hadden. Dit had ik al eerder bedacht en komt er ook zeker bij.
  • De testpersoon wilde graag van te voren kiezen uit een aantal modellen met vooraf samengestelde onderdelen om het customizen makkelijker te maken. Dat vind ik een heel goed idee, temeer omdat ik ook nog een scherm wil waarbij mensen de grootte van de telefoon kunnen kiezen. Dat kan dan mooi gecombineerd worden.
  • De testpersoon verwachtte dat de bestelknop hem naar een persoonsgegevensformulier zou brengen. Ik wilde daarvoor nog een scherm met een prijslijst tonen, maar als de prijzen tijdens het customizen al weergegeven worden is dat inderdaad niet nodig.

#10 – state transition diagrams

 

 

 

 Customizing

State-transition-diagram customizing

De gebruiker blijft op één pagina waar verschillende vensters geopend kunnen worden om onderdelen aan te passen. State-transition-diagram customizing schetsen

BetalenState-transition-diagram betalen

De gebruiker doorloopt een drietal stappen (overzicht, persoonsgegevens met verzendopties en betaalpagina). De betaalpagina van de bank is extern en kan niet beïnvloed worden. Tijdens het doorlopen van de stappen kan altijd terug worden gegaan naar een eerdere stap.

State-transition-diagram betalen schetsen

Opdracht #9 – paper prototype

 

Ontwerpvraag: Is het gebruik van één scherm met overlappende vensters die alleen zichtbaar zijn wanneer nodig een intuïtieve manier om de onderdelen in een modulaire smartphone aan te passen.

Het prototype is een abstracte vorm van een hi-fi prototype. Kleine onderdelen zoals knoppen zijn al vormgegeven en teksten zijn geïmplementeerd. Er is echter nog geen sprake van visuele vormgeving.

image

 

Opdracht #8 – analyse IA-methodes

State-transition-diagrams

Abstract

States en transities krijgen alleen een naam. Deze vorm wordt gebruikt in het begin van het ontwerp proces omdat het makkelijk is en snel een beeld geeft van de workflow.
Het is een lo-fi ontwerptechniek die bedoeld is om de globale opties weer te geven, niet voor ontwerpkeuzes.

Visual interface

Deze vorm heeft uitgeschetste states waarbij de transities alleen een naam krijgen. Het een hi-fi techniek die handig om later in het proces ontwerpkeuzes te communiceren.

Annotatie

Annotaties zijn een uitbreiding op bestaande diagrammen. De annotaties moeten ontwerpkeuzes communiceren, maar kunnen ook opties bespreken. Het is een lo-fi techniek die zowel in het begin van het ontwerp proces als later in het ontwerpproces gebruikt kan worden.

Indexed

In deze vorm krijgen de states een nummer zodat voor elke state meerdere ontwerpen gemaakt kunnen worden. Het diagram is lo-fi, maar de schetsen kunnen een hi-fi toevoeging geven. Het is handig om dit in het begin van het proces te maken, maar het is dan lastig om nog tussenstates toe te voegen.

Conclusie

Het liefst zou de indexed diagram techniek combineren met annotaties. Op die manier heb je de meeste opties en hou je toch overzicht en de mogelijkheid om dingen aan te passen.

Paper Prototype

Stickies

Je kan gemakkelijk op een template stickies plakken en weghalen. Je kunt alles Hi-fi uitschetsen en ontwerpkeuzes uit proberen. Ook kun je verschillende stickies gebruiken om verschillende opties uit te proberen. Handig voor later in het ontwerp-proces, als je gaat testen.

Op stokjes

Werkt ongeveer hetzelfde als de stickies, maar nu maak je alles vast aan stokjes zodat tijdens het testen je hand niet in de wegzit. Je kunt het hi-fi maken en ontwerpkeuzes en opties uitproberen. Ook handig voor later in het ontwerpproces

Schuifrol

Hierbij zet je al je states op één schuifrol die je door een template heen schuift. het lastige hieraan is dat je alles van te voren vastzet en tijdens het testen alleen met de rol kunt schuiven. Je kunt er dingen opplakken maar als je naar een volgende state schuift valt dat er misschien weer af. Het is hi-fi en handig voor later in het ontwerpproces.

Conclusie

Persoonlijk kies ik voor de stickies omdat ze makkelijk vast te plakken en weer weg te halen zijn. De stokjes zijn ook handig maar het kost extra tijd om ze te maken en een stokje is ook een afleiding voor de testpersoon. De schuifrol vind ik niet handig omdat die moeilijk aan te passen is.

Software

www.websequencediagrams.com

Een online tool voor het maken van abstracte state-transition-diagrammen. Je kunt kiezen uit templatediagrammen en die bewerken met een teksteditor. Dat werkt misschien snel, maar je moet wel eerst leren hoe je de diagrammen aanpast door tekst. Bovendien zit je vast aan de templates en is het alleen lo-fi. Handig voor in het begin van het ontwerpproces.

creately.com

Dit is een heel uitgebreide online tool. Je hebt een werkblad waarop je allerlei vormen kunt toevoegen. Ook afbeeldingen(wireframes) kunnen geïmporteerd worden maar die optie is alleen beschikbaar als je betaald. Annotaties kunnen ook nog toegevoegd worden. Deze tool is lo-fi maar door slim gebruik van afbeeldingen ook hi-fi te maken. Handig voor het begin tot het eind van het ontwerpproces omdat alles makkelijk aan te passen is.

Cacoo.com

Er was geen demo beschikbaar maar wel voorbeelden van diagrammen. De vormen zijn heel uitgebreid, maar ook allemaal te vinden in een programma zoals word. Verder zitten er wel leuke iconen bij. In één van de voorbeelden zag ik een hi-fi wireframe. Het is denk ik het handigst voor als je verder in het ontwerpproces zit en je diagrammen wilt presenteren aan de klant.

Conclusie

Al deze tools doen eigenlijk hele standaard dingen die ook in een tekstverwerker nog mogelijk zijn. Persoonlijk hou ik het bij pen, potlood en papier. Dat werkt vermoedelijk nog steeds het snelst en de mogelijkheden blijven eindeloos. Het handige aan de software is wel dat je dingen achteraf makkelijk aan kunt passen.